Persbericht 15/01/2021

KORTRIJK EN ZWEVEGEM GAAN SAMEN VOOR EEN WIELERKLASSIEKER.

GP Marcel Kint en Kortrijk Koerse gaan samen in zee om tot één grote koers te komen.

In plaats van elk afzonderlijk een koers te organiseren (GP Marcel Kint en het criterium Konvert Kortrijk Koerse), bundelen de buren van Wielervereniging Boldershof en Kortrijk Koerse vanaf 2021 de krachten en organiseren zij samen de Grote Prijs Marcel Kint. De stad Kortrijk krijgt hierdoor een aankomst van de Bingoal Cycling Cup – Beker van België. Beide verenigingen smelten samen tot één organisatie en één bestuur.

Marniek Kint – kleinzoon van Marcel Kint: “Ik ben ervan overtuigd dat dit een goede stap voorwaarts is voor de GP Marcel Kint en het eerbetoon aan mijn grootvader.”

Alexander Lemayeur, huidig voorzitter Kortrijk Koerse: “Met de verjonging van het bestuur van Kortrijk Koerse, intussen toch al een kleine 10 jaar geleden, werden jaar na jaar belangrijke stappen vooruitgezet in het succesverhaal van onze wedstrijd. Zoveel tijd later maken we een gedurfde en uiteindelijk logische keuze: een grote stap voorwaarts in de sportieve rangschikking van ons koersgebeuren.”

Vorig jaar was een bijzonder moeilijk jaar – jaja u weet wel waarom – voor alles en iedereen en zeker ook voor culturele en sportieve evenementen.
De Grote Prijs Marcel Kint werd halverwege de voorbereiding afgelast, uit noodzaak. Kortrijk Koerse moest afwachten wat het virus zou teweegbrengen maar al snel bleek dat er ook geen echte beterschap op komst was tegen eind augustus en daardoor werd beslist om editie 2020 van Konvert Kortrijk Koerse niet te laten doorgaan. Geen koers, geen feest.

Beide organisaties stelden zich noodgedwongen dezelfde vragen over de haalbaarheid en de toekomst van hun afzonderlijke wedstrijden. De handdoek gooien was nooit een optie, maar uit boeiende gesprekken bleek algauw dat 1+1 zowaar 3 kon worden.

Het resultaat : één koers, steviger dan ooit, die vanaf dit jaar zal starten in Zwevegem en waar Marcel Kint als ereburger de nodige aandacht verdient. De aankomst wordt ingepland in Kortrijk met aansluitend een groots evenement. Een fameuze wielerwedstrijd en bijhorend feest zoals Kortrijk deze verdient!

Door de gevolgen van de corona-crisis is de datum in mei (Pinksterzondag) te voorbarig om terug publiek aan start en aankomst te ontvangen. Daarom wordt er gekozen voor vrijdag 20 augustus, de periode waarin de laatste jaren Konvert Kortrijk Koerse plaats vond en steeds een succesdatum is gebleken, vlak na de Tour de France en de verlofperiode. De wielerkaravaan vertrekt in Zwevegem om 200 km later te arriveren in Kortrijk.

Het parcours zal enkele grote aanpassingen krijgen. Zoals het er nu naar uitziet zullen de renners twee maal Kluisberg en Tiegemberg voor de wielen geschoven krijgen, alsook kasseistroken zoals Beerbos en Varent. Een selectiever parcours met als
doel nog meer toprenners aan de start te krijgen van de wedstrijd. Vorige jaren verwelkomde de GP Marcel Kint alvast heel wat grote elite-wielerploegen. En dat maakt net ook deel uit van de toekomstvisie van de organisatie: een gevestigde waarde worden binnen de wielerklassiekers in de regio Zuid-West-Vlaanderen.

De Grote Prijs Marcel Kint is nu onderdeel van het UCI European Circuit – categorie 1.1. – en de doelstelling van de organisatie is om een wedstrijd te organiseren waardig aan de Pro Series of World Tour. Wie weet misschien ooit het wereldkampioenschap in Kortrijk / Waregem zoals in 1957. Een uitdaging?

Dirk Declerq, huidig voorzitter GP Marcel Kint: “De weloverwogen overstap van een kermiskoers naar uiteindelijk een UCI 1.1 koers, kan door het samengaan van beide verenigingen nog verder groeien en dit tot ongekende hoogtes in de wielerwereld. De wedstrijd ter ere van flandrien Marcel Kint, zal nadrukkelijker op de kaart staan na de Tour, als 7manche binnen de Beker van België.”

Met het resultaat zal iedereen winnen: Wielericoon Marcel Kint krijgt een nog steviger eerbetoon, Kortrijk een spectaculair parcours en aankomst en de wielerfan krijgt een hoogstaande en toekomstbestendige wedstrijd gepresenteerd.

Of hoe de corona-crisis hier voor vooruitgang zorgt, laat die ‘roaring twenties’ maar komen!

Met sportieve groeten,

Dirk Declercq
Voorzitter Wielervereniging Bolderhof

www.gpmarcelkint.be

Alexander Lemayeur Voorzitter Kortrijk Koerse

www.konvertkortrijkkoerse.be

Ontdek de GP Marcel Kint en de diverse persartikels over onze fusie hier.